Jatkan kirjoitustani Toivosen tuopit juhlien tiimoilta.

Heräsin aamulla aikaisin, koska olin mennyt nukkumaan jo klo 20:00 Heti herättyäni mieleni alkoi askarella minun ja Matin välisessä suhteessa. Mieleeni tuli valokuva, joka on otettu Sotkamon 2015 Herättäjä juhlilla. Kuvassa minä ja Matti seisomme Tiinan takana, joka ottaa itstään selfietä. Minä olen tallentunut kuvaan hämmästyneen ja pikkuisen järkyttyneen näköisenä tuijottamassa oman reppuni sisälle. Matti seisoo vieressäni kääntyneenä minun ja reppuni puoleen, kahvikuppi kädessä, hyvin opettavaisen ja närkästyneen näköisenä. En muista mitä minä repustani olen hakemassa, mutta kuva kertoo minulle sen, että Matti on närkästynyt minulle jostakin sellaisesta, jota en itse ymmärrä ja joka liittyy reppuni sisältöön ja omaan toimintaani. 

Olin aistinut Sotkamossa jo aikaisemmin tyytymättömyyttä persoonaani kohtaan Matin taholta. Sitä en ymmärtänyt mistä Matin tyytymättömyys johtui. Olinko tehnyt jotakin sellaista, mikä loukkasi hänen tunteitaan. Omasta mielestäni olin ollut oma hössöttävä itseni tekemättä, tai sanomatta kenellekkään mitään pahaa.

Myöhemmin päivällä Sotkamossa alkoi sataa, joten hakeuduimme Matin kanssa suojaan sateelta koulurakennukseen, joka oli Herättäjä juhlien käytössä. Matti jäi katoksen alle , kun minä jatkoin matkaani sisätiloihin. Kun myöhemmin palasin ulos sateen loputtua tapasin Matin vanhempien naisten ympäröimänä, jotka ihailivat Matin hienoa körttipukua. Matti puhua pulputti ilosena naisille  esitellen ylpeänä pukuaan. Kun katselin Mattia ja naisia kauempaa mieleni valtasi pettymys, kiukku ja suru siitä, että heti kun jätin Matin yksin, Matin parsoonansa keräsi hänen ympärilleen ihailevia naisia, jotka kilottivat kilvan kehuskellessaan Mati hienoa kostyymiä ja valloittavaa iloista huumorintajuista persoonaa. Jopa Helsingin piispa Irja Askola tervehti Mattia, kuin suurta kinkirkonmiestä konsanaan.

Mietteideni päätteeksi tulin siihen tulokseen, että minä olen persoonaltani sellainen henkilö, että menen liian lähelle ihmisten ihoa, ja he kokevat minut tämän piirteeni johdosta liian hyökkääväksi ja näin ollen torjuttavaksi. Tämä kiltteys ja pehmoinen luonteeni antaa ihmisille oikeuden nolata ja mollata minua. Hannu Toivonen on erikoistunut laukomaan kiltteydestäni sarkastisia lausuntoja, joiden sarkasmin olen tajunnut vasta nyt.